پژوهش های فرهنگ و ارتباطات
دست نوشته ها و مطالعات پژوهشی فرهنگی و ارتباطاتی  
قالب وبلاگ

وحدت اجتماعی

به بهانه جوسازی رسانه ای در فوت دختر کرد زبان، مهسا امینی

ایدئولوژی ها، در ابعاد اجتماعی به پیوندهای اجتماعی انسجام و استحکام می بخشند .
برای ایفای مسئولیت های اجتماعی و متعهد شدن نسبت به حقوق اجتماعی و وظایف و تکالیف آن، التزام به یک ایدئولوژی به عنوان منطق رفتارهای جمعی و اجتماعی، ضرورت پیدا می کند . لذا نظام فکری و عقیدتی حاکم بر جریان عمل، همچون ملاطی است که قدرت ایجاد پیوند و وحدت بین توده ها دارا می باشد; چنان که �آلتوسر� (20) ایدئولوژی را ویژگی ثابت جامعه تلقی کرده، آن را یک عامل پیوند دهنده اجتماعی تلقی می کند . در نگاه آلتوسر، ایدئولوژی چهارچوب اساسی کنش های جمعی و اجتماعی است که روابط اجتماعی و مناسبات اجتماعی را شکلی خاص می بخشد . به این ترتیب ایدئولوژی ها جامعه را به هم پیوند می زند . ایدئولوژی در این صورت بندی، چهارچوب اساسی و حدود هر عملی است که ما انجام می دهیم تا زندگی اجتماعی را ممکن سازد . (21)
�گرامشی � (22) نیز با تفکیک میان ایدئولوژی های سازمند (23) و ایدئولوژی های که جنبه تصادفی دارند و غیرسازمند (24) هستند، ایدئولوژی های سازمند را دارای این ویژگی می داند:
توده های بشر را سامان می دهند و زمینه ای را ایجاد می کنند تا انسان ها بتوانند زندگی کنند، از موقعیت خویش آگاه شوند، پیکار نمایند و نظایر آن

وحدت اجتماعی

ایدئولوژی ها، در ابعاد اجتماعی به پیوندهای اجتماعی انسجام و استحکام می بخشند .
برای ایفای مسئولیت های اجتماعی و متعهد شدن نسبت به حقوق اجتماعی و وظایف و تکالیف آن، التزام به یک ایدئولوژی به عنوان منطق رفتارهای جمعی و اجتماعی، ضرورت پیدا می کند . لذا نظام فکری و عقیدتی حاکم بر جریان عمل، همچون ملاطی است که قدرت ایجاد پیوند و وحدت بین توده ها دارا می باشد; چنان که �آلتوسر� (20) ایدئولوژی را ویژگی ثابت جامعه تلقی کرده، آن را یک عامل پیوند دهنده اجتماعی تلقی می کند . در نگاه آلتوسر، ایدئولوژی چهارچوب اساسی کنش های جمعی و اجتماعی است که روابط اجتماعی و مناسبات اجتماعی را شکلی خاص می بخشد . به این ترتیب ایدئولوژی ها جامعه را به هم پیوند می زند . ایدئولوژی در این صورت بندی، چهارچوب اساسی و حدود هر عملی است که ما انجام می دهیم تا زندگی اجتماعی را ممکن سازد . (21)
�گرامشی � (22) نیز با تفکیک میان ایدئولوژی های سازمند (23) و ایدئولوژی های که جنبه تصادفی دارند و غیرسازمند (24) هستند، ایدئولوژی های سازمند را دارای این ویژگی می داند:
توده های بشر را سامان می دهند و زمینه ای را ایجاد می کنند تا انسان ها بتوانند زندگی کنند، از موقعیت خویش آگاه شوند، پیکار نمایند و نظایر آن . (25)
اساسا نیازمندی به یک ایدئولوژی در فعالیت های اجتماعی و جمعی، یک ضرورت فطری بشر می باشد . لذا منحصر در مکان و زمان و محیط زندگی خاصی نیست . در حقیقت ریشه اصلی ایدئولوژی در سرشت بشر نهفته است . (26)
سید قطب در همین زمینه با تصریح به اینکه انسان بر حسب فطرت، در عالم هستی نیاز به نظام فکری خاصی دارد که موقعیت و مکان و نحوه استقرار وی را در این جهان معین کند، به رابطه میان ایدئولوژی و نظام اجتماعی که رابطه ای محکم و استوار است، می پردازد و بر این باور است که اساس نظام اجتماعی بر ایدئولوژی استوار است . وی می نویسد:
میان ایدئولوژی و نظام اجتماعی، طبیعتا �رابطه � یی محکم و ناگسستنی وجود دارد که به شرایط زندگی محیطی او مربوط نیست; بلکه نظام اجتماعی زاییده طرز فکر جامعه است و فرع بر جهان بینی آن . هر نظامی که بر اساس یک ایدئولوژی پایه گذاری نشود، نظامی ساختگی و ناپایدار است; و اگر چندی بپاید سرانجام برای انسان بدبختی به بار خواهد آورد و میان آن با فطرت انسانی قطعا تصادفی روی خواهد داد .
همچنان که بشر به یک نظام اجتماعی نیازمند است، به یک طرز فکر و عقیده و �ایدئولوژی � ثابتی نیز کمال احتیاج را دارد . (27)

[ سه شنبه بیست و نهم شهریور ۱۴۰۱ ] [ 19:42 ] [ مجتبی رضایی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مجتبی رضایی
متولد شهر سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام شیراز ..
فعال ، محصل و پژوهشگر حوزه فرهنگ و ارتباطات و
دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات
اینجا کشکول مجازی برای ثبت دست نوشته ها، مطالعات  و مقالات پژوهشی حقیر است ..

آدرس کانال تلگرام :
https://telegram.me/moj_rezaei
امکانات وب